Tuning samochodu osobowego

Na tuning samochodu składa się wiele czynników. Czasem nie łączy się tuningu optycznego z mechanicznym. Część użytkowników samochodów najpierw poprawia estetykę auta, a część użytkowników, wręcz przeciwnie, zaczyna od poprawiania osiągów. Często odpowiedź na pytanie od czego zacząć, wymaga odpowiedzi na pytanie: jak świadomym użytkownikiem samochodu jestem?

Tuning samochodu wiąże się z barierą finansową. Prawdą jest to, że nie ma takiej górnej granicy finansowej, na której moglibyśmy się zatrzymać poprawiając osiągi i wygląd samochodu. Niektórzy właściciele samochodów, którzy zabrali się za tuningowanie własnego auta, nie dokończają projektu.

W dużej mierze dalsze rozważanie tuningu zależy od tego, czy samochód który chcemy poddać tuningowi, jest naszym własnym autem, czy też kupujemy samochód “do tuningu”. Wiele samochodów zostało już popsutych, kiedy np. został zakupiony jakiś klasyk i postanowiono go “poprawić”. Żeby trochę to zrównoważyć, wiele osób, które kupiło klasyka, rzeczywiście poprawiło go wizualnie i technicznie.

Dodatkowo, kiedy planujemy zakup samochodu do tuningu mechanicznego, żeby zwiększyć w nim ilość koni, też musimy rozważyć ile koni mechanicznych to jest dla nas dużo, a ile mało.

Samochód prywatny

Chcąc tuningować samochód, którym się na co dzień poruszamy, powinniśmy się wstrzymać od poprawek wizualnych. Powinniśmy zastanowić się nad parametrami technicznymi auta. Jeśli brakuje w nim mocy, powinniśmy rozważyć, czy nie przydałoby się dołożyć kilka koni mechanicznych. Nie wynika to z faktu tego, że musimy na każdych światłach startować jako pierwsi, ale z tego że samochód wyglądający na auto sportowe, który pod maską ma silnik 1.9 TDI  110 KM, robi złe wrażenie. Oczywiście, można powiedzieć, że nie liczy się opinia innych, ale zakładam że tuningując samochód, raczej robimy to żeby dobrze wyglądać w oczach innych ludzi. Na pewno lepiej odbierany jest samochód, jeśli wygląda “zwyczajnie”, ale ma dobre przyspieszenie. Dlatego należy zacząć sprawdzać parametry naszego silnika. Zwiększając stopniowo parametry silnika, wraz z tym wzrostem przystąpimy do wizualnego poprawiania samochodu.

Tuning mechaniczny

Tuning mechaniczny możemy podzielić na dwa sposoby zwiększania parametrów silnika. Pierwszy to zmiana mapy silnika. Drugi to chiptuning.

Zobacz również:  Co to jest auto detailing

Chiptuning tak właściwie pozwala na “wykrzesanie” z silnika trochę więcej. Parametry, jakimi chwalą się producenci, są imponujące, ale testy przeprowadzane przez niezależnych mechaników są nieubłagane. Chiptuning tylko nieznacznie podnosi parametry, a w pewnych przypadkach nic nie zmienia. Świadomy użytkownik samochodu powinien odpuścić sobie ten rodzaj tuningu mechanicznego, gdyż jest on po prostu wątpliwy.

Zmiana mapy silnika, jest zabiegiem ingerującym w oprogramowanie silnika. Prawidłowo przeprowadzone mapowanie jest bezpieczne dla motoru i pozwala znacznie poprawić osiągi. W każdym jednak wypadku trzeba szczegółowo zapoznać się z częściami zastosowanymi w naszym samochodzie. Ponad to, mapowanie silnika może być przeprowadzone pod motor standardowo (kupiona standardowa mapa silnika) lub mapa napisana specjalnie pod dany egzemplarz samochodu (silnika). Tuning mechaniczny to nie jest jedynie zwiększenie przyspieszenia i prędkości. Celem takiego tuningu jest na pewno przyspieszenie i prędkość. ale dobry tuner wie, że za tym idą poprawki mechaniczne wielu elementów pod maską. Należą do nich m.in.:

  • turbosprężarka,
  • sprzęgło,
  • skrzynia biegów.

Poprawa osiągów poprzez mapowanie silnika może rodzić szereg konsekwencji. Należy pamiętać, że jest to modyfikacja w elektronice silnika. Powinna być przeprowadzona przez profesjonalny serwis. Nie powinniśmy się też dać nabrać. Każda ingerencja w ilość koni pod maską, powinna rodzić w nas pytanie, czy taka zmiana nie ma wpływu na inne części samochodu? Zmiana ilości koni mechanicznych o 10 pewnie nie wpłynie znacznie na pozostałe elementy, ale zmiana o 50, no może już rodzić pewne konsekwencje dla turbosprężarki. Sprężarka, która została zastosowana przez producenta dla tego modelu silnika może być zbyt słaba po zwiększeniu osiągów, ale zastosowanie większej może sprawić, że nie będzie ona sobie właściwie radzić na niskich obrotach.

Przykład:

Model samochodu: Audi A6 C6. Silnik 2.0 TDI BRE 140 KM PD.

Standardowe 140 KM okazują się niewystarczające. W związku z tym postanowiono poprawić osiągi i dołożyć dodatkowo 30 KM. W związku z tym, że produkowano Audi A6 C6 z silnikiem 2.0 TDI 170 KM, postanowiono wstawić do tuningowanego samochodu sprężarkę z tego o wyższej mocy. Okazało się, że osiągi w górnych partiach obrotów poprawiły się – znacznie, natomiast pojawił się problem w dolnych partiach obrotów.

Zobacz również:  Gaz czy benzyna – oto jest pytanie

W tym wypadku należało napisać program specjalnie do tego samochodu. Zmiana softu poprawiła wszystkie osiągi samochodu. Do tego należało dołożyć wzmocnione sprzęgło (dwumas). Skrzynia biegów została bez zmian.

Dodatkowe koszty związane były z tym, że warsztat przeprowadzający tuning do końca utrzymywał, że przy tak nieznacznemu zwiększeniu ilości koni mechanicznych (zaledwie o 30 KM), nie ma potrzeby ingerencji w pozostałe elementy.

Koszt mapowania silnika zmienia się w zależności od tego jak długo model samochodu z danym silnikiem jest na rynku. W powyższym przykładzie dla silnika 2.0 TDI BRE, który jest na rynku od 2004 roku, cena mapowania na standardowych mapach to ok. 700 zł (stan na rok 2019). Dla nowszych silników koszt mapowania będzie oscylował wokół 1500 zł. Dodatkowo pisanie map pod dany samochód zwiększa koszt operacji.

Tuning wizualny (optyczny)

Po przeprowadzeniu zmian w osiągach silnika, należy już rozpocząć pracę na modyfikacjami wizualnymi. Do wyboru mamy szereg elementów poprawiających wygląd auta. Możemy zastosować części produkowane przez firmy tunerskie, bądź zastosować elementy znalezione na portalach aukcyjnych. Należy pamiętać o tym, że nie warto przesadzać. Tuning subtelny w pewnych przypadkach potrafi zwiększyć wartość auta. Dokładanie jednak niepotrzebnych elementów, od różnych producentów i nie pasujących do siebie wizualnie (a już najgorzej, jak dokładamy elementy wyglądające na samoróbki), odbiorców przyprawi o śmiech i może zniszczyć nieodwracalnie nawet najpiękniejszy i zadbany samochód. Wizualny tuning samochodu polega na: zmianie koloru auta, zmianie części blacharskich, dołożeniu ospojlerowania, zmianie felg i opon, zmianie grilla na nowocześniejszy. Koszt tuningu wizualnego całego auta wraz z malowaniem to po uśrednieniu 20 000 złotych. Każdy samochód inaczej znosi tuning wizualny. Każdemu pasuje co innego.

Podsumowanie

Kiedy chcemy poddać tuningowi własne auto, zacznijmy od jego osiągów. Kiedy staną się akceptowalne i “ułożone” z resztą części, możemy myśleć nad tym w jaki sposób modyfikować jego wygląd. Najważniejsza zasada w modyfikacji wyglądu to taka, żeby dopasować go do osiągów samochodu.

Tuning samochodu osobowego
5 (100%) 1 głos[ów]