Chip tuning – Większą moc za niewielką cenę

Chyba każdy właściciel pojazdu chciałby, aby jego auto lepiej przyspieszało, szybciej reagowało na pedał gazu i miało bardziej elastyczny silnik. To wszystko można uzyskać dzięki chiptuningowi, który – gdy jest dobrze wykonany – nie spowoduje szybszego zużycia podzespołów auta, a może nawet spowodować zmniejszenie ilości spalanego paliwa.

Chiptuning to przede wszystkim modyfikacja fabrycznego oprogramowania komputera sterującego silnikiem samochodu. Jest to możliwe, ponieważ producenci samochodów często zostawiają w silnikach spory zapas możliwości, aby korzystać z niego w nowszych modelach lub dopasowywać do wyposażenia i co za tym idzie również wagi konkretnych modeli.

Jazda staje się bezpieczniejsza

Tuning elektroniczny daje najlepsze efekty w silnikach z turbodoładowaniem i silnikach diesla. Nie jest on możliwy, gdy auto nie posiada komputera. Nie opłaca się także w pojazdach, które mają awarie silnika, na przykład uszkodzony przepływomierz, katalizator, dziurę w intercoolerze lub wadliwą turbinę. Żeby myśleć o modyfikacjach, trzeba najpierw te usterki naprawić.

Zobacz również:  Tuning samochodu osobowego

Elektroniczny tuning silnika wpływa też na bezpieczeństwo jazdy. Kierowca może szybciej wyprzedzać lub omijać inne pojazdy. Łatwiejsze jest także pokonywanie wzniesień. Z tego powodu stosują go kierowcy kamperów i samochodów z przyczepami.

Na tuningu nie warto oszczędzać

Należy jednak zdać sobie sprawę, że modyfikacja sterowników silnika nie jest prosta. Źle przeprowadzona może przynieść więcej szkód niż pożytku. Chiptuningu nie da się poprawnie wykonać w przydomowym garażu lub na parkingu przez blokiem za 200 lub 300 złotych. Właściwe przeprowadzenie takiej operacji wiąże się z posiadaniem profesjonalnego zaplecza technicznego, choćby dobrze wyposażonej hamowni i dużej wiedzy oraz doświadczenia osoby wykonującej modyfikacje. Za właściwy tuning silnika diesla trzeba zapłacić od 800 do 1800 złotych. W przypadku silników turbobenzynowych cena ta oscyluje pomiędzy 1000-2500 złotych, a dla motorów wolnossących wynosi od 1000 do 1800 złotych. Oczywiście są to tylko szacunkowe ceny. Wszystko zależy między innymi od rocznika samochodu i pojemności jego silnika.

Zobacz również:  Co to jest auto detailing

10 procent wystarczy

Można przeprowadzić nawet chiptuning zwiększający parametry silnika o kilkadziesiąt procent, ale trzeba pamiętać o tym, że dobrze wykonana modyfikacja nie wiąże się z przeciążeniem silnika i innych podzespołów. Trzeba bowiem pamiętać, że auto to jedna całość składająca się z precyzyjnie współpracujących ze sobą elementów. Jeżeli jeden źle działa, to z czasem powoduje uszkodzenia pozostałych. „Wyżyłowany” do granic silnik po tuningu elektronicznym, może doprowadzić do uszkodzeń przeniesienia napędu lub hamulce i zawieszenie mogą nie poradzić sobie z nowymi osiągami. A to już staje się niebezpieczne. Doświadczona osoba zajmująca się takimi modyfikacjami wie, gdzie można dokonać ich dokonać, a które elementy zaprojektowane są tak, że lepiej nie ingerować w ich fabryczne ustawienia. Zwykle wystarczy wzmocnienie silnika o 10 procent, aby poczuć wyraźną różnicę na lepsze i mieć pewność, że samochód będzie nadal dobrze służył.

Oceń ten artykuł