Gaz czy benzyna – oto jest pytanie

Wielu właścicieli samochodów rozważa montaż gazu LPG w swoim aucie, zaś spora część finalnie się na to decyduje.  Z reguły głównym argumentem za instalacją jest chęć obniżenia kosztów eksploatacji samochodu. Czy po przekalkulowaniu wszystkich „za” i „przeciw” ta inwestycja jest wciąż opłacalna? I czy wobec tego warto zdecydować się na tę zmianę? Na te pytania odpowiemy w dalszej części artykułu.

Zalety założenia LPG

Najważniejszą zaletą montażu LPG w samochodzie jest niski koszt gazu. Cena za litr oscyluje obecnie około 2 zł, co stanowi mniej niż połowę ceny standardowej benzyny 95. Mimo generalnego wzrostu cen na stacjach benzynowych, koszt, który należy ponieść za zalanie baku w gazie, jest od lat relatywnie stały. Nie jest to natomiast wystarczający argument za montażem LPG. Opłacalność inwestycji zależy, z jak długą perspektywą czasową kupujemy auto oraz jakie odległości planujemy nim przemierzać. W tym wypadku im dłużej, tym lepiej. Zaletą jazdy na gaz jest także duża dostępność stacji benzynowych ze stanowiskiem z LPG.

Zobacz również:  Na jakie parametry warto zwrócić uwagę przy zakupie opon letnich?

Wady założenia LPG

Montaż LPG nie jest tanim rozwiązaniem. Koszt osprzętu gazowego to około 1.500-4.000 zł, jednak niekiedy może być to nawet wielokrotność podanej sumy. Wyróżnia się pięć generacji instalacji LPG, co znacznie warunkuje cenę montażu. Przy stosowaniu LPG spada również wytrzymałość jednostki napędowej. Kolejnym przeciwwskazaniem w instalacji LPG jest delikatny układ zapłonowy w samochodzie. Używając gazu, stosunkowo częściej dochodzi do uszkodzenia cewki zapłonowej czy kabli. Jazda w gazie skraca ponadto żywotność silnika w naszym aucie, to generuje kolejne, duże koszty naprawy czy wymiany. Kolejną wadą jest szybsze zużycie katalizatora, czyli jednego z elementów układu wydechowego w samochodzie.

Jak przeliczyć opłacalność montażu LPG?

Należy w pierwszej kolejności ustalić wielkość spalania. Zakładając, że w benzynie spalanie to około 10 litrów na 100 km, to koszt przejazdu tego odcinka wynosi około 52 zł. W gazie ten sam dystans (przy wzroście spalania – około 12 litrów/100km) to koszt około 24 zł. Jest to zatem mniej niż połowa w porównaniu z paliwem 95. W zależności od kosztu za osprzęt i montaż, inwestycja może się zwrócić po przejechaniu około 6.000 km. Od indywidualnych potrzeb kierowców zależy więc, czy potrzeba na to kilku tygodni czy może raczej miesięcy.

Zobacz również:  Uratuj życie drugiego człowieka

Założyć LPG czy nie – podsumowanie

Instalacja osprzętu gazowego – w zależności od spalania i przebiegu – może się dość szybko zwrócić. Warto zatem dokładnie przeliczyć, jakie są przewidywania w jeździe samochodem oraz dowiedzieć się, ile kosztuje w danym modelu montaż LPG. Jazda w gazie jest dużo tańsza, jednak wpływ na stan techniczny samochodu to ważny minus instalacji. Należy również pamiętać, iż auta zasilane gazem wymagają regularnego serwisu – silnika i układu paliwowego oraz częstszej wymiany oleju i świec zapłonowych. Na pytanie, czy założyć LPG, musi odpowiedzieć sobie każdy kierowca, biorąc pod uwagę wszystkie wyżej wskazane argumenty.

Oceń ten artykuł