Koło zapasowe w samochodzie

Czy koło zapasowe w samochodzie jest obowiązkowe? Na pewno nie powinniśmy traktować koła zapasowego jak przysłowiowego piątego koła u wozu, czyli czegoś niepotrzebnego i wadzącego, przeszkadzającego. Co prawda, posiadanie koła zapasowego nie jest obowiązkiem regulowanym poprzez odpowiednie rozporządzenia czy ustawy, nie mniej często jest po prostu zalecane ze względu na bezpieczeństwo i wygodę kierującego pojazdem. Wśród nieobowiązkowych, ale potrzebnych elementów wyposażenia samochodu, oprócz wyżej wspomnianych już kół zapasowych, znajdziemy także apteczkę pierwszej pomocy, kamizelkę odblaskową, zestawu najpotrzebniejszych narzędzi samochodowych oraz ewentualnych zapasowych żarówek czy bezpieczników. O ile ostatnie podpunkty mogą być przydatne jedynie dla osób, które będą potrafiły się nimi posłużyć, o tyle posiadanie kamizelki odblaskowej, uzupełnionej apteczki i koła zapasowego wydaje się rozsądnym posunięciem.

Koło zapasowe czy zestaw naprawczy? Co lepiej ze sobą mieć, na wypadek awarii?

Odpowiedź na to pytanie jest wręcz banalnie prosta. Wszystko zależy od dwóch rzeczy. Po pierwsze, posiadanie koła zapasowego czy zestawu naprawczego zależy od preferencji kierowcy, a po drugie, od umiejętności osoby kierującej. Jeżeli nie potrafimy samodzielnie wymienić uszkodzonego koła podczas drogi, najlepiej zadzwonić po specjalistyczną pomoc, która pomoże wyjść z opresji. Wybierając taką opcję możemy być pewni, że osoba zjawi się z niezbędnymi narzędziami, w tym wypadku najlepiej mieć koło zapasowe. Jeżeli go nie mamy, wówczas ze względów bezpieczeństwa najlepiej zadzwonić po lawetę, aby odstawiła auto do najbliższego warsztatu lub serwisu. Kontynuowanie jazdy z przebitym ogumieniem może być bowiem niebezpieczne nie tylko dla nas, kierujących, ale i dla innych uczestników ruchu drogowego, o czym nie wolno nam zapominać.

Zobacz również:  Na czym polega eco-driving

Plusy i minusy zestawu naprawczego

  • aktualnie zajmowane zestawy naprawcze zajmują o wiele mniej miejsca w samochodzie niż koło zapasowe. Z tego względu powinny się na nie decydować osoby, które będą potrzebować dodatkowej przestrzeni w aucie bądź takie, które często przewożą ładunki o znaczącej objętości;
  • zestaw naprawczy jest o wiele lżejszy od tradycyjnego koła zapasowego z felgą (różnica w wadze może sięgać do 10 kilogramów). Odciążona maszyna spala o wiele mniej paliwa, więc jest to również kwestia oszczędności;
  • mogą się nim posługiwać osoby o mniejszej sile fizycznej
  • znaczącą wadą tego rozwiązania jest fakt, że zestaw może jedynie naprawić tymczasowo drobne uszkodzenia, które powstały na czole (bieżniku) opony. W innych przypadkach zestaw staje się bezużyteczny. Uszkodzenie, z którym poradzi sobie bieżnik nie może być większe niż 4-6 milimetrów. Co więcej, jeżeli uszkodzenie jest podłużne, wówczas zestaw naprawczy jest bezsilny;
  • kolejnym minusem jest fakt, że pianka uszczelniająca wchodząca w skład zestawu naprawczego nie działa dobrze w niskich temperaturach, stąd późną jesienią i zimą może się okazać bezużyteczna
Zobacz również:  Czynniki, które należy wziąć pod uwagę przy zakupie nowego samochodu

Biorąc to wszystko pod uwagę łatwo można dojść do wniosku, że posiadanie koła zapasowego z felgą daje większą niezależność na drodze.

Oceń ten artykuł